Briksdale gletsjer & potholes

9 juni 2019 - Holmevik, Noorwegen

Vannacht heeft het weer flink geregend maar gelukkig is het deze morgen over en kunnen we naar de Briksdale gletsjer. Het is 16° en zonnig. De wandelweg ernaar toe loopt langs de rivier, over een brug waar we beneveld worden door het opspattende water van de wild kolkende rivier. De verscheidenheid aan veldbloemen langs de kant zorgt voor een fraai gekleurd plaatje. Na ongeveer een uurtje bereiken we de gletsjer. Het blauwachtig ijs heeft iets onwezenlijk. Eigenlijk is het bevroren sneeuw, maar waar komt die ijsblauwe kleur dan vandaan? De ijskristallen ... door hun vorm en compositie zorgen ze ervoor dat enkel het blauw van het kleurenspectrum gereflecteerd wordt. Na een poosje dit wonder aanschouwd te hebben dalen we terug af naar het dal. Onderweg houden we nog even halt aan de fameuze 'potholes'. De stenen, door de stroming van de gletsjer, beginnen rond te draaien en schrapen als het ware een put uit. Na een koffiepauze besluiten we ons boeltje in te pakken en naar onze volgende bestemming te cruisen.

1. Marina:
    10 juni 2019
    Wij hebben zo met de moto tussen muren van blauwachtig ijs gereden, prachtig !!! Ik vroeg me al af hoe dit kan en nu weet ik het dankzij jou verklaring Erika. Komen er nog fotoos van de gletsjer?