Van Uvdal naar Eidfjord

6 juni 2019 - Uvdal, Noorwegen

Het is 10° en overwegend bewolkt. 💯% kans op onweer, dat belooft! De Early Birds verlaten de camping om 06.00u stipt want ze willen het plateau oversteken en het slechte weer voor zijn. Het is windstil: stilte voor de storm?! We hebben 150 km voor de boeg langs het Hardangervidda bergplateau. Dit is het grootste bergplateau van Noord-Europa en situeert zich 1300 m boven de zeespiegel. Als we klimmen daalt de temperatuur naar 5° en we rijden nu boven de wolken. De lucht is blauw en in de verte zien we besneeuwde bergtoppen. Terug naar beneden rijden we door laaghangende wolken. Onderweg zien we meren met eilandjes en wild stromende rivieren. Twee eekhoorntjes groeten ons speels langs de weg.  Onderweg laat de radio het afweten dus zing ik maar 'de kat van ome Willem is op reis geweest ... ze is voor 7 dagen naar Parijs geweest, wat is ze daar gaan doen? 🐈 En verderop wordt het nog mooier. We zien ijsmeren en plaatsen waar de sneeuw nog één meter dik ligt! Dit hadden we niet verwacht. Écht prachtig. We naderen de bekende waterval Voringsfossen, het weer is hier buiten alle verwachtingen om mooi, de zon schijnt volop en er waait een warme zuidenwind! We raadplegen nog één maal de buienradar en die geeft pas vanaf 14u onweer. Dus we wagen het erop en starten de wandeling naar de waterval. De wandeling volgt heel kort de oude fietsweg en duikt kort daarop de berm af als een smal stenig pad, dieper de kloof in.  De wild stromende rivier Bjoreio stort zich 182m diep het dal in en is 1,7 km lang: we hebben de waterval bereikt en het loont de moeite! We zetten de terugtocht in met een steeds Feller opstekende wind en zijn dan ook tevreden de camper te bereiken zonder nat te worden. Nog enkele kilometers te gaan en we bereiken de volgende camping Saebo, gelegen aan de voet van de Eidfjord. Dat heeft Peter weeral goed uitgezocht! We staan hier nog maar net of dikke regendruppels plensen op de voorruit. Het is hier 24°, wat een verschil tegen deze morgen! Regen (druppels) en zon wisselen elkaar in een snel tempo af, maar dat kan ons niet deren 🌲🌦️💫🌙

Morgen gaan we weer op pad 🚐

1. Lisette sterckx:
    6 juni 2019
    Wat een mooi reisverhaal,hoe lang ben jullie weg? Geniet ervan x