Van Eidfjord naar Djuvik

7 juni 2019 - Vik, Noorwegen

Vannacht heeft het heel veel geregend, het waterpeil van het meer was zelfs gestegen! Dit keer heeft de regen mij wel wakker gehouden, maar gelukkig is het over en bovendien wordt het een met zon overgoten dag. We vertrekken rond 10u en rijden via de indrukwekkende hangbrug, de Hardangerbrug. We duiken de Laerdalstunnel in, die 24,5 km lang is met een rond punt dat blauw verlicht is om bestuurders wakker te houden! We rijden langs meren en volgen een wild kolkende rivier. De Sognefjord is de derde grootste van de wereld. Onderweg passeren we watervallen waarvan de Tvindefossen (het water valt 152 m naar beneden) de bekendste is maar té toeristisch. Een fotootje maken en weg naar de volgende, de Money Drop Waterval, die zeker ook de moeite waard is. We vervolgen onze weg en rijden langs het Skjelingameer. Allemachtig, zo mooi! Dit lijkt wel IJsland. We houden halt en installeren ons met de zeteltjes vlak voor het meer, in de zon, met zicht op het ijs en het sneeuwlandschap. Na even bekomen te zijn van al dat moois rijden we verder tot aan de Hopperstad Staafkerk, daterend uit 1140. Staafkerken zijn aan de buitenkant versierd met drakenkoppen, en dit was om de boze geesten te weren. De houten deur is nog origineel, alsook een mooie muurschildering! We houden nog even halt in het stadje Vik voor een vieruurtje en wat inkopen te doen. Uiteindelijk arriveren we rond 18u op camping Djuvik waar de zon volop schijnt tot 's avonds laat .... en dat is heel laat want de zon gaat hier pas onder rond 23u! Zonsopgang om 03.30u. Weeral een prachtige standplaats aan een meer, met zicht op besneeuwde bergtoppen en de Sognefjord, de derde grootste fjord ter wereld.  We zitten tot laat in de zon, voeten op een houten bank en luisteren naar het klotsen van het water, terwijl een cruiseschip langzaam voorbij glijdt en vogels over het water scheren, hier en daar het geschreeuw van een enkele meeuw ...

Het is een zalige avond.

1. Marita Crick:
    7 juni 2019
    Sorry voor het laat berichtje internet problemen gehad pfpfp telenet moeten langsgekomen, nu alles opgelost, hier veel wind en af en toe regen zeker en vast geen zomerweer hier , tot laters!!!
  2. Bettina Colman:
    7 juni 2019
    Hallo Erika en Peter,
    Amai van al dat mooi's word je toch even stil,ik heb deze week al zoveel prachtige dingen zien paseren.Zowel bij u en Peter als bij mijn zoon en schoondochter😊
    Het vacantiegevoel begint weer te kriebelen,maar ik heb pas in augustus verlof.
    Daarom genieten (en watertanden)van al het moois ik binnen krijg.
    Dankuwel,Erika en Peter voor alweer wat wijsheid meer.
    Groetjes Bettina
  3. Marina:
    8 juni 2019
    Alleen al door je verslag te lezen merk ik hoe mooi het daar allemaal is. Dat is toch echt genieten zo in de natuur, voor mij kan daar geen strandvakantie tegenop. Bedankt om al dat moois te delen 😊👍
  4. Vera:
    9 juni 2019
    Lange dagen, korte nachten. Om lang te kunnen genieten van al dat moois. xxx
  5. Erika:
    9 juni 2019