Runde, het vogeleiland 🐦

14 juni 2019 - Runde, Noorwegen

Het is een prachtige dag vandaag, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zon, geen wind, een staalblauwe hemel. In de voormiddag rond Runde gewandeld. Het eilandje is 6 km lang en 3 km breed. Er wonen slechts 80 mensen. Vroeger 360 maar de jeugd is weggetrokken en de ouderen blijven over. Er is geen winkel, geen Post, geen school. Buiten 1 camping is er verder niets. Maar wat is er hier wel véél? Broedvogels! Er zijn meer dan 50.000 paren! Een kolonie Jan van Genten, met 12.000 zijn ze, behuist een steile rotswand, 3 paar zeearenden die tesamen 6 jongen hebben zweven hoog in de lucht, papegaaiduikers zijn het talrijkst, grote jagers, leeuwerikken, drieteenmeeuwen, zilvermeeuwen, stormmeeuwen, grote mantelmeeuwen, wulpen, alken, kuifaalschovers, blauwe reigers, ijsstormvogels en zeekoeten. Er werden meer dan 230 vogelsoorten geregistreerd! In 2013 verwierf Runde het statuut van 'wetland'. Dit zijn zeldzame gebieden met een unieke leefwereld en grote voedselrijkdom. Deze morgen hebben we op de wandeling grote jagers, meeuwen, papegaaiduikers, leeuwerikken, aalschovers en arenden gezien. De weg werd versperd door schapen met een ongelooflijk dikke vacht! Hier zijn ook lichtgrijze en donkergrijze schapen. In de namiddag hebben we een rondvaart met de boot gedaan. De boot voer dicht langs de rotsen zodat we de Jan van Genten, zeekoeten, alken, papegaaiduikers en allerlei soorten meeuwen van dichtbij konden bewonderen. Een koppel zeearenden cirkelde hoog in de blauwe lucht. Na deze schitterende boottocht nagenieten aan de Atlantische oceaan. Deze dag kan niet meer stuk.

1. Marina:
    15 juni 2019
    Wauw elke keer verras je ons nog meer, jullie verhaal en de fotoos zo mooi. Dit is toch puur natuur. Gelukkig is het weer goed, dat is dubbel genieten.