van Averoy naar Runde

13 juni 2019 - Lyngholmen, Noorwegen

Deze morgen was het flink aan het regenen bij 14°. De bergen waren omsluierd met grijze en witte wolken en het hemeldek vertoonde alle schakeringen van donkerblauw tot grijs, wat op zich wel mooi was. We passen onze plannen aan en vertellen Fientje dat ze door moet rijden naar Runde, het vogeleiland 🐦. We laten Allesund, de stad, links liggen gezien de weersvoorspelling (morgen en overmorgen zou het zonnig worden in Runde, daar moeten we van profiteren). De huizen in Noorwegen zijn allemaal in hout opgetrokken (geen gebrek aan) en geschilderd in lichtgrijs, zachtgeel, beige, diepblauw of roodbruin. De raamkozijnen in het wit of bruin, naargelang. De supermarkten zijn 7/7 open, werkdagen van 7-23u en weekenden van 8-22u.

Onderweg trekt de hemel open en een blauwe lucht met witte wolken komt tevoorschijn, alsook het zonnetje. We houden halt om te tanken en vermits het middag is trakteren we ons op een fish & chips! Door de Engelsen destijds ingevoerd. Om 13.45u nemen we de ferry naar Vestnes. Het is 22°. De overtocht duurt 35 min. De veerboten zijn heel groot. Drie rijen met auto's, vrachtwagens, campers en moto's. Maar alles verloopt altijd gesmeerd, je voelt niet eens dat je op het water bent. Terug aan land passeert ons een Skolebuss 😀 veel woorden zijn zo herkenbaar: ambulanse, minipriss, tunnelen, Stopp ved rot blinkt, lengde, kommune, enz. We rijden voorbij meren met eilandjes in het midden waar enkel bomen en sparren op groeien, het één nog kleiner dan het andere. Bermen bezaaid met paarse, roze en witte lupinen. Na 80 km nemen we de volgende ferry Hareid-Sulesund. Er dient zich een mysterieus berglandschap aan ... die Nebelungen ... De overtocht duurt 35 min. Nog een klein uurtje rijden en we bereiken de camping Goksoyr op het vogeleiland 🐦 Runde. We passeren eerst nog een aantal eilandjes en bruggen. Runde is het laatste eilandje en de camping ligt helemaal op het einde. Het is nog 13° en bewolkt. Nog een avondwandeling gemaakt en naar de papegaaiduikers gaan kijken die met honderden naar de rotsen komen om een slaapplaatsje te zoeken. Ook de Jan van Genten waren talrijk aanwezig (naar schatting 12000). We hebben ook twee zeearenden hoog in de lucht gezien. Het zicht op zee met de zon was adembenemend mooi. We kunnen weeral nagenieten van al dat moois.

1. Marita Crick:
    14 juni 2019
    Dat is echt een droomreis je hoord er wel veel over praten maar als je dit allemaal leest en al die prachtige fotokes fantastisch, hier bij ons gans de week kwikkel kwakkel maar alle goede vooruitzichten de zomer zou er aan komen dit weekend tot 27 graden genieten dus