Aabenraa, Denemarken

31 mei 2019 - Ibbenbüren, Duitsland

Na een goede nachtrust, wakker om 05u30 (het uur dat ik al gans mijn leven op stond om te gaan arbeiten). Begroet door een vogel op het dak (tik, tik, tik) en een fluitconcert. Na het ontbijt vertrekken we om 08.00u richting Denemarken, via Bremen (herinnert me aan de Bremer Stadsmuzikanten) en Hamburg. Onderweg tracht de zon door te breken en halen we 19°. Ik vlecht een halsketting, ondertussen is ze af.

We komen aan in Aabenraa, hoofdstad van Oost-Jutland, rond 13.00u. Het is 16° en licht bewolkt. We staan op de camping van een bioboer. Rustig, in een groene omgeving, met enkel het gezelschap van de koeien en een paar poezen.

Deze namiddag naar Aabenraa gefietst (10 km).

Aabenraa is een van de grootste havensteden van Zuid-Denemarken. De historische stad ligt aan de kust van Oost-Jutland en was vooral in de 18de en 19de eeuw een belangrijke locatie voor de Deense scheepvaart.

Het 18de eeuwse stadscentrum met zijn steile straatjes, leuke winkels en  prachtig bewaard gebleven koopmanshuisjes loont de moeite.