Matmata, Gabes, Sfax

16 oktober 2019 - Sfax, Tunesië

's Morgensvroeg bezoek aan een grotwoning. Verrassend hoe deze mensen nog primitief leven en wonen. Er zijn er echter nog maar enkelen overgebleven in deze onherbergzame streek. De jeugd trekt weg naar de steden om te studeren en werken. We vervolgen onze weg en laten stilletjes aan de woestijnen achter ons. voor de kustlijn. Gabes dient zich aan. Grootste stad van Noord-Afrika in slavenhandel tot 1816. Ook bekendste kruidenmarkt van het land. Een beetje rondslenteren in de smalle straatjes waar iedereen zijn waar aanbiedt en opletten voor de brommertjes. Op een plein houden we een koffiepauze en worden opgemerkt door twee cameramannen. Van de groep Nederlanders moeten ze geen woordje Frans verwachten dus jullie raden het al wie het interview aan zijn been heeft. Mijn indruk van Tunesië? Een mooi land qua landschap en woestijn maar overal tref je zwerfvuil aan - één grote vuilnisbelt! Wat de veiligheid betreft op ieder rond punt politiecontrole, dat zit wel goed denk ik. Volgens de gids zou dit vooral zijn om de drugshandel vanuit Algerije te onderdrukken.

In de namiddag doen we Sfax aan, de tweede grootste stad na Tunis, met een half miljoen inwoners. Weinig toerisme. We bezoeken de Medina en overnachten in Hotel des Oliviers.