Dougga, werelderfgoed en Kairouan

13 oktober 2019 - Kairouan, Tunesië

Om 06.00u monter uit de veren! Het ontbijt is uitgebreid en lekker! Verse dadels, fruit, allerlei zoetigheden die ons onbekend zijn, croissants, broodjes, noem maar op .... Tegen 07.30u staan we paraat.

Randinfo over Tunesië:

Tunis is de hoofdstad en telt 3 miljoen inwoners. De oorspronkelijke bewoners van Tunesië zijn de Berbers - maken slechts nog 3% uit van de bevolking. Ze hebben blauwe of groene ogen en blonde haren. Tunis-Carthago is de grootste luchthaven van Tunesië.

Het landschap verandert stilaan van vlak in het zuiden aan de kustlijn naar de hoge bergen van het Noorden van Tunesië. In de winter is het hier bitter koud. Onderweg zien we hele akkers met olijfbomen maar ook granaatappelbomen tieren weelderig.

Dougga, de best bewaarde Romeinse stad van Afrika, ligt verscholen achter de bergen. Wonderbaarlijk goed bewaard gebleven, deze grote antieke stad daterend anno 57 AC. Een knap staaltje van Romeinse architectuur.

Na de lunch gaat de tocht verder over een typisch Romeinse weg die Dougga verbindt met de kustlijn. Wisten jullie dat er in Tunesië 95% islamieten zijn, 3% Joden en slechts 2% christenen? Djerba herbergt de tweede oudste synagoge ter wereld. Islam betekent onderwerping van mens aan God. De Koran werd door de profeet Mohammed gedicteerd via de engel Gabriël. Kairouan is de vierde belangrijkste Islamstad ter wereld na Mekka, Medina en Jerusalem. Indien jullie de intentie hebben jullie te bekeren tot de islam, weet dat er 5 verplichtingen zijn: 1) belijdenis (1 god Allah, Mohammed is de laatste profeet), 2) gebed (opzeggen met gezicht naar Mekka 5x/dag), 3) vasten tijdens de ramadan, 4) betaling van aalmoezen (2,5% van je fortuin te betalen), 5) 1x bedevaart naar Mekka in je leven. Het suikerfeest of kinderfeest luidt het einde van de ramadan in. Het tweede feest is 2 1/2 maand na de ramadan, het slachtfeest offeren van een schaap waarvan een deel aan de armen moet gegeven worden. Jullie raden het al, we gaan een moskee bezoeken, doch morgen pas. We rijden nu door een golvend landschap met op de achtergrond het Atlasgebergte. Her en der een eenzame schapenherder of geitenhoeder. Voor de rest olijfgaarden zover het oog reiken kan. Tunesië is dan ook de grootste olijfolieproducent ter wereld. Over Kairouan: is in heel de Arabische wereld bekend om zijn handgeknoopte tapijten. We bezoeken een tapijtfabriek en de Medina van Kairouan. De soukhs zijn een verzamelnaam voor een geheel aan gespecialiseerde winkels.  Voorbeeld de goudsoukhs, etc. De Medina is een volledig ommuurde stad. De kleurrijke winkeltjes, de kruiden, het lawaai van de brommers, het leeft! Ons hotel Le Kasbah ligt op loopafstand maar gelukkig is hier niets te merken van de herrie. Een verfrissende douche en uitgebreid avondeten wachten ons op.

Morgen terug vroeg uit de veren, om 07.45u worden we aan de bus verwacht.

1. Bettina Colman:
    14 oktober 2019
    Joehoe,ons Erika,is ons weer wegwijs aan het maken in haar culureel reizen.
    We steken weer veel op van het doen en laten ,
    Wees daar wel wat voorzichtig .
    Alvast bedankt Erika en Peter voor het beknopt verslag van jullie reis.
    Hier zijn we alweer aan het werk van 6u tot 18 uur
    Prettuge dag nog💥👍🏼
  2. Erika:
    16 oktober 2019
    Ge zijt een echt werkbeest Bettina 😁
  3. Marina:
    14 oktober 2019
    Ik heb nu pas door dat je weer blogt, dit keer uit Tunesie. Wij zijn er ongeveer 30 jaar geleden geweest en dan was het er niet aangenaam alhoewel we ook mooie dingen hebben gezien. Jullie zitten weeral goed zo te zien, prachtige fotoos en je omschrijvingen geven het gevoel van erbij te zijn. Gepensioneerd zijn en kunnen doen en laten wat je wilt, zalig toch he Erika!!! Geniet er nog met volle teugen van.
    lieve groetjes
    ps ik wil ook wel eens met jou afspreken, misschien samen met Nancy??
  4. Erika:
    16 oktober 2019
    Hey Marina, goed idee, moeten we eens doen!