Kairouan

14 oktober 2019 - Tozeur, Tunesië

Kairouan, om 08.00u bezoek aan de waterbekkens., gebouwd in 860 AC. De grootste kan tot 60 miljoen liter water bevatten. In de zomer kan het hier meer dan 50° warm worden. In de winter heel koud. Het water komt van de bergen door een 38 km lange pijpleiding. Ze worden echter allang niet meer gebruikt.

Nadien bezoek aan het mausoleum of graftombe van Sidi Sahab, de metgezel en kapper van de profeet Mohammed en daarna de grote moskee, gebouwd in de 9e eeuw.

Over Tunesië: de Fransen koloniseerden Tunesië van 1881 tot 1956. Alle uithangborden, straatbenamingen, enz.  zijn in het Arabisch én Frans. De Tunesische revolutie 23 jaar later, waarvan vele Tunesiërs veel verwachtten, is een ontgoocheling. Het leven wordt alleen maar duurder. De prijzen verviervoudigen! De armoede neemt toe.

We naderen de stad Sbeitla, een oude Romeinse site. Theater, thermen, tempels, de toegangspoort ... erg indrukwekkend. Na een bezoek en snelle koffiepauze nemen we de bus richting Tozeur. We rijden terug voorbij kilometerslange olijfgaarden omheind door cactussen met een overvloed aan cactusvijgen. De grond waarop ze groeien is dor en heeft een gele kleur. Spijtig genoeg ligt er overal plastic afval verspreid. Hier en daar ook grote vuilnisbelten zoals bij ons vroeger. Ofwel stoken ze het op! Wijd verspreid staan er huizen maar bijna altijd ommuurd. Paarden of koeien zie je hier niet, wel zo nu en dan een ezeltje, weliswaar vastgebonden aan één poot. Het is een warme dag, bijna 30°. Langzaam aan bereiken we de stad Tozeur. Het landschap gaat over in een dorre vlakte met toefjes struikgewas, op de achtergrond steeds de bergen ....  en een zandkasteel ... Dan plots velden met palmbomen. En dan komt er een enorme zandvlakte .... de woestijn! Hier en daar duikt er een kleine oase op. Verder niets dan zand en bergen. Tot we voorbij een soort van rivier rijden waarvan het water afkomstig is van een zoutmeer. Te herkennen aan de witte kleur van de zandlaag. De jeeps wachten ons op voor een helse rit door de woestijn, naar de settings waar de filmopnames gebeurden van An English Patiënt en Star Wars. De woestijn is indrukwekkend mooi en de zonsondergang adembenemend. Moe maar voldaan bereiken we het hotel in Tozeur. Douchen en avondeten, want Morgen vertrekken we om 06.45u voor de zoutmeren.

1. Lisette sterckx:
    14 oktober 2019
    Wat een mooi verhaal weer,erika en peter
    Geniet ervan x
  2. Marijke Raspoet: